Strikk for livet kuvøse

Endelig har jeg fåttstrikket min første kuvøse!

Det er lenge siden jeg oppdaget Strikk for livet, og har hatt planer om å strikke en kuvøse siden. Endelig har jeg fått bidratt til dette flotte prosjektet!
Kort oppsummert handler Strikk for livet om å strikke kuvøser til premature og nyfødte barn i Tanzania for å sørge for at de holder varmen. Dette er et effektivt bidrag for å sikre at de små overlever. Nettsiden deres har mer informasjon.

En kuvøse består av 4 deler, oppskriften finnes her.
Strikk for livet har fått utviklet sitt eget garn som selges hos Sparkjøp. 10% av salgsinntektene går til prosjektet. Det er dette garnet jeg har brukt. Fargene er rett og slett fantastisk!

Teppe;
I følge oppskriften skal man bruke pinne nummer 3,5, men jeg brukte nummer 6 for å få et luftig og godt resultat.
Man skal i følge oppskriften øke hver andre runde, men det fant jeg ut ville bli «vanskelig» å holde styr på. Løsningen; jeg økte etter 1. maske på hver omgang 🙂 Siden teppet kun er rette masker gikk det kjempefort, tror det var unna på 2 uker!
Når det gjaldt mønster gjorde jeg det enkelt for meg selv; jeg strikket et nøste rosa og et gult. Da var jeg ferdig med økning og skulle begynne å redusere. Der ble det først et nøste rosa, så et nøste gult. Enkelt og greit!

Lue;
Jeg brukte pinnenummer 3,5 og fulgte oppskriften

Genser;
Pinnenummer 3,5, fulgte oppskritften slavisk

Sokker;
Pinnenummer 3, fulgte oppskriften slavisk

På nettsidene til strikk for livet står det at de ikke ønsker at settene pakkes sammen siden det gir mye embalasje. Jeg fulgte derfor anbefalingen om å sy settet sammen. Lue, genser og sokker festet jeg på fremsiden slik at det skal være tydelig hvor mange deler det er i settet.
Da jeg leverte det inn i resepsjonen på Bystasjonen i Bergen tok resepsjonisten imot med et stort smill og et takk for hjelpen. Det gjorde dagen enda bedre!

Dette var definitivt et kjekt prosjekt siden det går til en god gjerning. I tillegg var fargene så utrolig gode og energiske! Jeg mistenker det blir flere sett 🙂

Komplett kuvøse klar for levering

Komplett kuvøse klar for levering

Strikk for livet sokker

Strikk for livet sokker

Strikk for livet kuvøse sammenbuntet

Strikk for livet kuvøse sammenbuntet